Dax att läsa Norman Mailer

Jag sörjer inte. Vi kände ju inte varann, men när personer som betytt nåt dör så kan jag ändå inte låtan bli att "känna nåt".. På sätt & vis blir jag glad, eller åtminstone tacksam, för situationen eftersom den påminner (i det här fallet) om det han skrivit..

Jag snackar om författaren Norman Mailer som dött 84 år gammal. Jag minns hur han diskuterades under gymnasietiden och hur jag tillsist bestämde mej för att läsa nåt. Det blev Pulizerprisade "Bödelns sång" som han skrev 1979 där han utgick han från den verkliga historien om den amerikanske massmördaren Gary Gilmore. Dom två banden står fortfarande i min bokhylla trots alla utrensningar. Läs !!

Mailer skrev journalistik, biografier, essäer, dramatik och romaner. Han var en skandalernas man och en machoman. Jag kommer också ihåg den spännande "Hårda killar dansar inte" som också finns nånstans i nån låda. Med jämna mellanrum har hans alster landat på mitt sängbord, men nu var det några år sen sist..
Fakta och empati var tongivande i det han skrev. Jag ska plocka ner "Bödelns sång" och läsa den igen..

Kommentarer
Postat av: Magnus A

Tack för tipset!

2011-12-01 @ 12:30:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0