Tv & Film

Jag jobbar med radio.
Varje tisdag har jag en programpunkt som handlar om film & tv. Min expert på området , som medverkar varje vecka, heter Håkan. Håkan är en favorit. Han är (nu smöras det på fullaste allvar) smart, trevlig, verbal, social, kunnig och dessutom har han den goda smaken att emellanåt läsa min blogg...

Den mindre goda sidan med Håkan är att han oftare pratar tv än film, åtminstone är det så jag upplever det. Jag ser relativt ofta på film, men väldigt sällan på tv. Så snart Håkan frågar "såg du xxxx på tv" så blir svaret, återkommenade, "nej". Jag framstår därmed som om jag inte vet ett endaste dugg om tv, vilket man ska när man som jag jobbar med nöje, kultur, musik m.m.. Jag förblir den ständiga novisen som "hänger ut" mej själv en gång i veckan.

Egentligen riktar sej hela detta inlägg till dej, Håkan. Jag har kommit på vad jag tittar på för program så ofta jag kan (vilket inte heller är så ofta). Jag gillar att titta "Inside actors studio" med James Lipton. Sammanfattningsvis så handlar programmet, passande nog, om film i tv.
"Inside actors studio" är programmet där kända skådespelare och regissörer kommer och svarar på frågor kring sitt yrke. Över 200 kända filmpersonligheter har gästat. Drygt 70 av dom har vunnit Oscars.
Ett superbt program f.ö. (Om ni inte sett: Kolla på YouTube).

I slutet av varje show, efter intervjuandet/pratstunden, innan James Lipton lämnar över ordet till publiken, brukar han avsluta med tio frågor som är baserade på Marcel Prousts (1871-1922. Fransk författare och märklig, men intressant, människa) frågeformulär. Marcel brukade återkommande ställa frågorna till sej själv.
Om du har lust. Gör det du också. Jag ska...

- What is your favorite word?
- What is your least favorite word?
- What turns you on creatively, spiritually or emotionally?
- What turns you off creatively, spiritually or emotionally?
- What sound or noise do you love?
- What sound or noise do you hate?
- What is your favorite curse word?
- What profession other than your own would you like to attempt?
- What profession would you not like to do?
- If Heaven exists, what would you like to hear God say when you arrive at the Pearly Gates?

Ps. Håkan.. Fattar du vinken? Jag har dessutom hyrt säsong 1 & 2 av "Riket" med Ernst-Hugo Järegård, eftersom jag inte såg den heller då det begav sej. ;-)


Kommentarer
Postat av: Håkan

Jag är med. Jag fattar. Men jag har samtidigt för mig att programledaren himself (Gud) en gång har efterfrågat en viss övervikt för tv-prat i radion, dels eftersom det är lättare att hålla aktuellt och nära lyssnarna och dels för att det finns en annan programpunkt som uteslutande handlar om film. Men nu du, nu blir det stirriga Lipton-konstpauser för hela slanten, under kvasiintellektuella samtal om mångdubbla bottnar, Metoden och den franska nya vågen ... :-)

2008-05-23 @ 15:24:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0