Glad Påsk!

Klockan är 06.12. Jag är redan vaken, trots gårdagens filibrejs.
Idag är det påskafton. Det känns inget speciellt. Har inte fått nåt påskägg annat än från "tjifen". Annat var det förr. När jag var liten var påsken the shit. En lite varmare version av nyår.

När jag vaknade på morgonen så fanns det godis i en kyckling med fjäderben. Mäktigt. Det var lite surrealistiskt förr. Påsken.

Godis, smällare, eld och mat i ohemula mängder. Världen var helt skruvad för en dag och allt kändes tillåtet. Vi tog med oss leksaker ut som vi smällde sönder och satte eld på. Vi petade in kinapuffar som vi lindat hårt i "gaffa" i grannars, sura gubbars och tanters brevlådor. Det smällde som fan och vi kände oss aldrig mer levande än så. Det var tider det.

Nu är kycklingen med fjäderben smärtsamt fråvarande varje år, och det var längesedan jag tejpade kinapuffar och stoppade in i brevlådor. Kanske skulle man köpa en ask och bjuda "han på Cevelidsgatan" på en påsksurprise. Glad påsk liksom.

Kommentarer
Postat av: Nils

Det var tider det. Är inte smällare förbjudet numer?

2010-04-03 @ 17:49:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0