Jag blir lite förbannad...

Jag tog en sväng på stan idag, Jag gick till banken, apoteket och sedan till bokaffären. När jag kom till kassan, för att betala boken jag ville ha, såg jag att det där låg en liten hög med Paulo Coelhos "Livet - Utvalda citat". Jag kräktes lite , svalde, och försökte verka oberörd. Jag gillar inte Paulo Coelho. Har inte hans kulturdåd bringat nog med skada som det är? Kolla bara dravel som detta:

"Kärleken är nyckeln till att förstå alla mysterier."
"Vi måste glömma det vi tror att vi är för att bli det vi verkligen är."
"De enkla sakerna är de mest speciella och det är bara de visa som lyckas se dem."

För det första är det otäckt på alla sätt och vis att bara komma på tanken att samla ihop en massa tomt prat och sälja som någon sorts "klokhet" och/eller "visdom". Jag kan riktigt se hur han satt som en besserwisser, med en fet vinballe, medan han bläddrade igenom all skit han kommit upp med hittills, och det är en hel del kan jag lova. Han nöjer sig liksom inte med att han redan lyckats sälja eländet en gång. Nej, nu ska han peta ut det allra göttigaste och kränga till "carpe diem-människorna" exakt samma fraser en gång till, i högkoncentrerad form. Det känns som cynism, att förnedra läsare.

Jag kan heller inte låta bli att undra vad det är för sorts människor som klarar av att pina sig igenom dryga hundra sidor med skit, och dessutom betala för det. Jag fattar inte. Vilka är ni som på allvar läser, och suger i er av, hans pretentiösa livsfilosofitjafs, och tycker att det är "stora tankar"?

"Det enda sättet att fatta rätt beslut är att ta reda på vilket beslut som är fel. Det är att undersöka den andra vägen utan att bli rädd eller uppgiven, och sedan fatta sitt beslut."


Men hallå! Ser hans hyllande läsare verkligen inte att det inte är skrivet i blod, det är skrivet med bajs! Kan man trampa runt mer krångligt för att säga "Lev livet och prova dig fram"? Hujedamej!. Jag är verkligen inte förtjust i den här mannen som skor sig på vilsna människors desperata jakt efter lugn och lycka. Jag får lust att ge honom en propp. Donk! Rätt i fejjan så att hans elfensbenständer ramlar ut.

Kommentarer
Postat av: Loisan

Jag fattar hur du menar för jag känner likadant. Blir tokig på alla tillgjort överpositiva människor som slänger sig med den ena floskeln efter den andra. Usch.

2011-08-05 @ 14:01:02
Postat av: Therese

Amen! Du är uppfriskande!

2011-08-05 @ 19:59:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0