15 kasus... Jo, jag tackar... Kiitos!

Ibland (läs: ganska ofta) så inser jag att jag inte var tillräckligt uppmärksam när jag gick i skolan. Men numera så kan man ju surfa runt på nätet (läs: Googla) för att slippa framstå som helt oduglig. Problemet är bara att så fort jag googlar efter något så inser jag hur mycket annat det är som jag inte heller kan. Vojne vojne!

 

Idag, efter Sveriges vinst över Finland i kvalet till fotbolls-EM igår, så kunde jag inte släppa tanken på det finska språket, som ju är hyfsat svårt att förstå. Detta ledde mig in på Wikipedia där jag hittade den här texten:


“Finskan saknar liksom de övriga uraliska språken grammatiskt genus. Bestämd och obestämd form finns inte. Finskan är ett agglutinerande språk och har 15 kasus: nominativ, ackusativ, genitiv, essiv, partitiv, translativ, inessiv, elativ, illativ, adessiv, ablativ, allativ, abessiv, komitativ och instruktiv. Böjning av ord sker i kasus och numerus, med ändelser och med stadieväxlingar.”

 

Men hallå...!! Jag blir nästan lite konspiratorisk och misstänker att någon har lagt upp ett stycke hittepåtext för att jävlas med oss som inte var tillräckligt uppmärksamma i skolan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0