Ständiga förändringar

Jag har tagit ett, för mig, konstigt beslut. Jag ska inte längre ha någon bil.
För dig kanske det inte låter ett dugg konstigt, men för de som känner mig så låter det helt overkligt, även för mig själv så är det märkligt.

Kommentarer som "du är ju bil", "det är inte möjligt, du hittar på", "hahaha" har haglat över mig då jag berättat att jag ska försöka vara utan bil ett tag. Jag får ständigt förklara hur jag tänker, å andra sidan är det väl därför som jag berättar det, jag vill ha frågor, jag vill ha kommentarer, jag vill bli ifrågasatt eftersom jag inte är helt klockren med vad jag håller på med. Mina tankar tycker att detta är ett steg i den ständiga förändringen, i de utmaningar jag måste sätta upp framför mig för att ta andra steg än de redan tagna. Bilen har alltid varit en viktig del av mitt liv och min frihet, men är det verkligen så eller är det så jag tror att det är? Jag vet inte! Därför ska jag göra mig av med bilen. Som komplement till mina förändrande tankar så finns det ju ekonomiska aspekter och dilemman av miljökaraktär, men det är inte primärt i mitt beslut.

Jag försöker också tänka på de fysiska fördelarna med att vara utan bil, dvs att jag måste gå oftare än jag gör, vilket är nödvändigt efter det senaste årets "krämpor" med mediciner och viktökning som följd. Jag tänker på hur mycket bilen kostar varje månad, hur pass lite jag ändå kör, vad jag kan göra för pengarna som bilen kostar, hur mycket onödig negativ miljöpåverkan jag inte vill bidra till osv osv.

Ok. Nu har jag berättat även för Er, kära bloggvänner, vilket gör det än mer svårt att inte göra det jag säger att jag ska göra, så nu får det bli så. Vad tror ni, funkar det utan bil?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0