Jag - En tjockisninja

Överviktsångesten rasar vidare. Jag säger hela tiden att nu får det vara nog men jag har gått och blivit en riktig liten gottegris. Är något gott i närheten så åker det ner i det där ansiktshålet.

Häromdagen såg jag till min fasa att magen hoppade i takt när jag skrattade. Först skrattade jag ännu mer. Det såg för hemskt ut. Sedan grät jag inombords. När jag sitter ner ser det ut som jag har spänt en bananväska runt magen, fast innanför tröjan. Jag ser ut som en chartertysk. Bingo!

Och varför är det ALDRIG en bra tid att hålla igen?

Innan jul sa jag till mig själv att nu är det jul och ledighet, då får man unna sig att njuta. Nu kommer våren, de feta fikornas högsäsong i samband med uteserveringarnas öppnande. Sedan är det sommar och då vet ju alla hur det går. Sommar och semester och det är dags att unna sig lite igen. Helvete. Jag är så svag!

Som tur är fick jag det heta boktipset "Fit und schlank" av en kollega. Bra. Den måste jag lägga vantarna på snarast. Imorgon är det jag som springer iväg på resterna av bokrean. "Fit unt schlank" verkar vara riktad mot kvinnor men hur stor skillnad kan det vara? Gillar titeln. Fit und schlank. Så bra. Precis det vill jag vara.

En fördel som tjocka killar har är att de kan handla kläder på samma avdelning. Bara kolla lite längre ner i högen efter XL. Tjejer blir istället direkt förpassade till en egen avdelning. Hur soft är det att glida in på avdelningen med kläder för omfångsrika kvinnor, alla vet ju att man är där för att man är inte kan hålla fingrarna från kakburken.

Alla klädkedjor har sina egna namn för sin fatso-avdelning. H&M har "Big is Beautiful", Kapp Ahl har "XLNT", Dressman har också en variant för tjocka snubbar. Värst är nästan Lindex med "Generous". Generös är en väldigt skum synonym för "fet". Det är en slags skönskrivning med inbyggt hån. Jag undrar om de är ironiska? Det är ju bara löjligt att försöka få det att sätta ett positivt samlingsnamn på kollektionen för tungviktare när alla vet hur "idealet" ska se ut. Vilken paradox!

Ser ett scenario framför mig inför shoppingen av sommarkläder:

Kassamänniska i tjockisbutik: Hej! Så du ska köpa dig en ny t-shirt, ska du verkligen försöka dig på large, blir inte det lite tajt? Du ser ut att dra minst X-large...

Likt en fet ninja svarar jag blixtsnabbt genom att rikta en öppen handflata mot hennes fejja och smäller upp näsbenet rakt i hjärnan på  kassakossan.
Så ska de tas! Hai!

Kommentarer
Postat av: Johan M.

Du är inte helt frisk, men rolig är du. Hahaha.

2010-03-29 @ 15:24:10
Postat av: Calle

Hej snygging! Sluta klanka på dig själv! Bums!

2010-03-29 @ 16:42:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0