Gammal = Pigg ??

Nåt är inte som det ska... Jag kommer osökt (?) att tänka på min morfar & mormor som var jordbrukare i Norrbotten. Jag minns hur jag alltid lika förvånad konstaterade att dom gick till sängs redan vid 7-8 på kvällen för att sedan kliva upp vid 4.. Det var naturligtvis präglat av att dom, medans dom fortfarande hade djur, måste upp och mjölka korna.. Men även efter det att djuren på gården försvunnit så klev dom upp tidigt, tidigt..
I min lilla enkla värld (jo, den var det då) så hade dom tidiga morronvanorna ingenting med kor ett göra, för mej var det ett tecken på att dom var gamla. Min tes bekräftades av farmor & farfar som inte alls var jordbrukare, men som lik förbannat klev upp i ottan.. Dom var gamla kort och gott, å då gör man så...

Ska samma tankegångar begagnas även idag så har jag blivit gammal.. Det är dax att börja jobba idag.. Jag satte väckarklockan på ringning halv-7, men vaknade 05.20.. Kände mej (konstigt nog) pigg (relativt) och klev upp.. Det händer sällan eller aldrig.. Det är också därför som jag t o m hinner med att blogga... Hur det än är med den nya tesen, dvs mitt eget åldrande, så ska jag åka till jobbet. Jag avvaktar med fler slutsatser ang. om jag är gammal eller ej.. Det kommer fler morgnar..

Ps. Jag la mej inte vid 7-8.....

Kommentarer
Postat av: Elle

Idag är även jag ack så gammal, ack så gammal.

2007-08-20 @ 06:36:12
URL: http://hitme.blogg.se
Postat av: Anonym

Lycka till idag, första dagen efter den långa semestern. Trilla inte av pinnen.

2007-08-20 @ 08:33:59
URL: http://wikner.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0