Vintips

Vinkännaren och alkoholprofeten Bengt Frithiofsson dyker emellanåt upp med sin fryntliga, skånska framtoning i olika Tv-program. Vid ett tillfälle i våras pratade han om viner från Australien. Bl.a om det lite udda och nydanande tilltaget att vintillverkare "down under" gör mousserande rött vin.. Eftersom det är varmt "där borta" så är ett rumstempererat rött vin inte det man längtar efter allra mest, därför agerade man tydligen med stor innovation och började tillverka rött mousserande vin.. När jag vände mej till den lokala monopolalkoholförsäljaren så fick jag ett litet leende till svar när jag frågade efter ett sånt vin. "Menar du inte rosévin" frågade kvinna i den gröna slipovern.. Jag lät henne förstå att så inte var fallet och att jag vet skillnaden mellan rött och rosé (även om min pappa tror att om man blandar vitt och rött vin så blir det rosé).. "Du kanske tänker på Lambrusco ?" löd nästa fråga från samma kvinna.. Jag replikerade lite avmätt att Lambrusco är ett pärlande vin, inte ett mousserande.. Eftersom kvinnan i den gröna slipovern, trots allt, förstått att hon har ett serviceyrke så började hon knappa på sin dator och fick ganska plötsligt ett både glatt och lite skamset uttryck i fejjan.. "Vi har faktiskt ett rött mousserande vin, men det måste beställas".. Sagt och gjort, jag beställde en flaska, väntade ivrigt och när flaskan så småningom anlände så inväntade jag ett passande tillfälle då jag öppnade flarran ifråga.. Det var en positiv upplevelse.. Ett kallt mousserande rödvin, toppendricka en varm sommarkväll.. Mitt tips är således, testa: "Deakin Estate - Reserve" gjort på Shiraz-druvan. 96 kr/flaska och värt varenda krona..

Ps. Den näst största upplevelsen i anslutning till vinet var att när det ankom alkholförsäljningsinrättningen så fick jag ett sms med avsändaren "Systembolaget", Vi vill meddela att era beställda varor har kommit. Välkommen. Faktiskt betydligt mer glädjande för själen än när avsändaren på ett annat sms var FTV. Det messet löd: Du har tid imorgon kl. 8.20 hos oss. Mvh tandsköterska Lena.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0