80-20.. Jävla Pareto!!

Min kamrat Håkan har satt griller i mitt huvud. Han nämnde "80-20 regeln".
Detta har resulterat i ett textilt helvete.

Italienaren Vilfred Pareto observerade i början 1900-talet att 20% av befolkningen ägde 80% av landets tillgångar. Han fortsatte att undersöka detta och kom fram till slutsatsen: 20% av orsaken står för 80% av verkan/resultatet. Denna princip används idag världen över vid olika analyser och effektivisering av arbetstid, men regeln går att applicera på det mesta. Testa får du se.

Här är några exempel:
• 20 % av ditt arbete ger 80 % av resultatet.
• 80 % av klagomålen kommer från 20 % av kunderna.
• 20 % av kunderna ger 80 % av intäkterna.
• 20 % av säljarna står för 80 % av försäljningen.
• 20 % av personalen står för 80 % av problemen.

Det som orsakat mitt personliga lilla helvete var när jag tänkte på min garderob, mina kläder.
- Jag använder (maximalt) 20% av mina kläder 80% av tiden.

Garderoberna är således överfulla av kläder som inte används.
Resultatet av upptäkten har skapat uppkomsten av 80-40-regeln: 80% av mina kläder på 40% av golvytan. Förklara det du, Vilfred Pareto!!

Kommentarer
Postat av: Martina

Jag hade inte hört om den där regeln förr. Nu har jag googlat och det stämmer nog ganska bra med verkligheten. Lycka till med alla kläder. Skänk dom till insamling för behövande.

2008-08-29 @ 19:10:57
Postat av: Martina

Jag hade inte hört om den där regeln förr. Nu har jag googlat och det stämmer nog ganska bra med verkligheten. Lycka till med alla kläder. Skänk dom till insamling för behövande.

2008-08-29 @ 19:11:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0