Jag säger bara: "Bulla"

Vissa saker fastnar verkligen i hjärnan. En kompis till mej kan exempelvis rabbla namnen på Sveriges älvar. Jag vet inte hur ofta det kommer till pass, men han kan det. Det där med älvar kan inte jag. Däremot kan jag massa annat som inte heller är särskilt användbart, men trots det så brukar jag kallas allmänbildad. Exempelvis kommer jag fortfarande ihåg så gott som alla tröjnummer, med tillhörande spelarnamn, i Timrå IK´s klassiska laguppställning från 70-talet. Jag kan även förnimma beteckningarna på de kemiska grundämnena. Gångerna jag behövt använda mina briljanta (ironi) kunskaper är högst begränsade. 

Så här i efterhand förstår jag inte riktigt hur min hjärna fungerade i 15-årsåldern, men skit i det. Jag kommer ju ihåg tröjnumrena och beteckningarna i alla fall, fortfarande, 100 år senare.

Nr. 11 - Arne Lundström
Nr. 17 - Finn Lundström
Nr. 16 - Håkan Nygren
Nr. 8 - Bo "Bulla" Berggren
Nr. 4 - Jan-Erik "Biffen" Nilsson
Nr. 18 - Åke "Tåget" Söderberg
Nr. 14 - Örjan Lindström
Nr. 21 - Håkan Pettersson
Nr. 22 - Stefan Pettersson
Nr. 10 - Olle Åhman
(jag kan ännu fler...)

Och/Eller:

Kol - C
Kvicksilver - Hg
Magnesium - Mg
Järn - Fe
Silver - Ag
Koppar - Cu
(kan fler här också...)

Ja, ni märker ju hur det ligger till. Det här är bara exempel på allt, mer el mindre, värdelöst vetande som ryms i min skalle. Det är inte utan att jag tänker att det där minnesutrymmet i min hjärna gärna hade fått upptas av någon annan (kanske lite viktigare) kunskap. Vad har jag för nytta av det här? Va?
Jag löser ju inte ens korsord. Spelar knappt sällskapspel.
Bajshjärna.

Ps. Är något av ovanstående fel så kan jag leva med det.

Kommentarer
Postat av: Stefan_E

Du äger som vanligt Magnus!!

2008-12-18 @ 23:29:12
Postat av: Mette

Det sägs ju att alla kunskaper är bra. Så sug i dej!

2008-12-19 @ 08:21:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0