The midsummer stroll

En gång för ganska många år sen firade jag och mina kamrater midsommar i en lägenhet utan balkong. Mitt i stan.  Firandet bestod väl inte, av naturliga skäl, av så mycket grönska, blommor eller dans runt stången, men jag vill minnas att sill, jordgubbar och snaps var rikligt disponerade. Trevligt var det också.
Jag minns inte hur våra planer för den resternade delen av kvällen såg ut, jag minns att vi lämnade lägenheten för en promenad "någonstans".

Det som gör att jag minns den här typen av firande, just den midsommaraftonen, var inte bristen på midsommarstång eller nåt sånt. Det är den där promenaden som sitter kvar i skallen. När vi kom ut ur lägenheten så var staden som död. Inget liv. Det var som en film. Vi gick mitt i gatan genom hela stan, och inte en enda bil eller en enda människa sågs under hela, den ganska långsamma, promenaden. Känslan var som om aliens dammsugit stan på människor, men missat oss.

Det har gått många år sen dess. Vet egentligen inte varför jag kommer ihåg den där midsommarpromenaden så bra. Troligen för att det firats mer traditionellt alla andra år.

Imorgon är det dax igen, men inte för det traditionella. Som läget ser ut just nu så kommer möjligheten till stadsflanerande att än en gång kunna bli aktuellt. Inget annat är planerat. En ganska ovanlig situation i förhållande till midsommar, men inte desto mindre intressant. "Midsommarpromenaden - IGEN - 15 år senare". Läs den spännande uppföljaren på midsommardagen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0