Stefan Einhorn stimulerar

Emellanåt, det är inte ofta, får jag i mitt yrke träffa personer jag beundrar. 
Jag minns ex när jag träffade Janos Solyom. Om man inte är musiker av det mer "seriösa" slaget så vet inte så många vem han är. Jag är inte en sån musiker, men råkade av en slump ha tagit del av hans person innan vi möttes. Janos är svensk-ungersk konsertpianist, kompositör och dirigent. 1956 lämnade han Ungern och bosatte sig i Sverige. Förutom hans musikalitet så har han en historia som går från andra världskriget via händelserna i Ungern -56 och framåt. Han är en humanist, en tänkare och banbrytare. När vi träffades för en intervju för ett antal år sen så konstaterade jag efteråt att han inte sagt ett enda onödigt ord under hela intervjun. Jag behövde inte ställa särskilt många frågor för Janos berättade med inlevelse, styrka och äkthet om sitt liv, om kampen mot ondska, om motsättningar och förståelse. Han gjorde det på sätt som fick mej, genom sitt sätta att vara och berätta, att framstå som intelligent. Bara det är en bravad i sej.

Idag hände ungefär samma sak en gång till. Jag fick träffa Stefan Einhorn.
Stefan är karriäristen, läkaren och forskaren som "bytte liv" och blev mer känd som författare och föreläsare. För den stora massan blev han känd 2005 när hans bok "Konsten att vara snäll" släpptes. Han har efter det också skrivit boken "Medmänniskor". Idag gästade han mitt radioprogram och levde upp till alla mina förväntningar. He made my day. Naturligtvis pratade han om begreppet "snäll". Ikväll passade jag på, som grädde på moset, att bevista en av hans föreläsningar.

Stefan menar att begreppet "snäll" ofta kopplas till egenskaper som dum, omogen och mesig. Han menar att "snäll" har en helt annan innebörd. Han säger ungefär att  "En snäll människa är en individ som lever med etiken i sitt hjärta. En snäll människa bär i sitt medvetande ständigt med sig omtanken om sin medmänniska." Han säger också att "snällhet är den viktigaste enskilda framgångsfaktorn i våra liv. Om vi strävar efter att vara snälla mot andra så kan vi helt enkelt inte undvika att också göra gott för oss själva". Han hänvisar till vetenskapliga studier som visar att snällhet lönar sig. Vem vill inte vara god? Vem vill inte vara framgångsrik? Vi kan bli både och, om vi väljer att vara snälla. 

Som ni säkert (?) både anar och kanske förstår, så skulle jag vilja skriva både mera mängd och mera djuplodande om det Stefan Einhorn pratar om därför att jag känner det berör, inte bara mej, men nu närmar jag mej, trots det, ändå "punkten". Bara en grej till. Han pratade också om möten, möten mellan människor. Han visar hur ett möte, ofta av en slump, kan bli livsavgörande för människor och förändra allt. Att läsa Stefan Einhorns texter, att intervjua honom, att höra på hans föreläsningar, är att få syn på sitt eget förhållningssätt till andra människor - till nästan alla man möter. Och kanske själv bli en bättre medmänniska …




Kommentarer
Postat av: Ullis

Med risk för att göra dig besviken...Det finns alltid två sidor på ett mynt! Kram Ullis

2008-10-02 @ 00:41:36
Postat av: Magstar

Jag är inte dummare än att jag förstår det. Jag idelaiserer inte hr Einhorn, men uppskattar hans teorier. Hur han ev är som arbetskamrat, chef, make, pappa, brylling osv är mej likgiltigt. "Även solen har sina fläckar". Men den del som jag "behöver" ta del av är det jag uppskattar.

2008-10-02 @ 15:31:04
Postat av: Ullis

Det gör du så rätt i!!! Man ska ta till sig det man mår bra av!! (Han är faktiskt för det mesta bra som arbetskamrat!) Jag har fått många tankeställare och det är väl kanske tanken med det han säger. Vad tror du? Nog vet jag att du definitivt inte är dum och du kan konsten att vara snäll! Kram Ullis

2008-10-02 @ 21:06:38
Postat av: Magstar

Tack Ullis. Jag försöker iaf vara snäll. Jag bara bekräftar. Allt som sägs appliceras på individen. Det är ju du som bestämmer hur du vill vara som medmänniska och hur du når dit.

2008-10-03 @ 00:39:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0