Gott om påskmusik är det ont om

Vill man hitta påsksånger att sjunga under intagandet av ägg, sprit, sill & godis så får man ligga i. Repertoaren hamnar inte ens i närheten av julsångsutbudet. Spontant kan jag inte komma på en endaste påsklåt, men jag vet att dom finns.

Det finns dom som hävdar att exempelvis visan om den lilla kycklingen "Gullefjun" återfinns i kategorin "Påskmusik", men förutom det faktum att det handlar om en kyckling så finns det inget i texten som får oss att ex tänka på uppståndelse, jesus, skinka, ris med fjädrar, flygande häxor eller påskägg. Möjligtvis kan vi tänka en smula på döden eftersom Gullefjun har den dåliga smaken att springa på både en katt och en hund, vilket inte är det lämpligaste sällskapet för en liten kyckling.

Själv tog jag tjuren vid hornen (eller kanske hönan i i kammen eller tuppen i stjärtfjädrarna) för några år sedan och gjorde helt sonika en egen påsklåt. Nåja.. Jag snodde melodin från Orup och Lena Philipsson. "Det gör ont" fick helt sonika bli "Det är påsk". Provsjung. Det funkar.

Tyvärr har jag förträngt stora delar av texten, men refrängen sitter där den ska och lär sjunga i min hjärna hela påskhelgen: Påsk, det är påsk, det är påsk...


Kommentarer
Postat av: Soffipropp

Kul idé. Ha en bra påskledighet.

2009-04-10 @ 12:46:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0