Skånskan är döende. Thanx!

Läser i Expressen att skånskan är utrotningshotad.
Skånskan återfinns numer på Unesco´s lista över utrotningshotade språk. "Di lärde" hävdar dock att skånskan är en dialekt och inte ett språk. Oavsett hur det ligger till så är jag inte särskilt ledsen. Min relation till skånskan är ungefär densamma som Usama bin Ladins relation till Barack Obama, dvs kall och på distans.

För alla er som är skåningar, eller vurmar för dialekter (vilket jag iofs också gör, men inte i förhållande till skånskan), så ber jag er lyssna på bifogad länk. Jag tror vi då kommer att närma oss varann.

Mina damer & herrar! Jag ger er härmed en portion Skånska

(Av nån underlig anledning så startar ljudklippet i slutet, men det löser ni)

Kommentarer
Postat av: Gåsapågen

Hahahaha. Är helt på din sida efter det ljudklippet!!

2009-10-02 @ 13:30:33
Postat av: Lurvglufs

Språk, dialekt nääää ... jag tycker det är mest ett läte typ wäwäwä.

2009-10-02 @ 14:02:58
Postat av: Stefan

Jaaaaaduuu din lilla snäcketoffsa jao jao di halouar i raadioon....



Det var väl ändå inte mycket att väsnas för...;))

2009-10-02 @ 19:08:34
Postat av: Zenita

Skånska är okej, men inte är det svenska inte. Det finns olika skånska dialekter, den du spelade var väl en av de värsta.

2009-10-02 @ 20:01:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0