Jag gråter...

Jag slutade gråta den dag min farfar dog. 

Jag "stängde av". Det var som att kroppen stålsatte sig. Jag grät inte på tio år. Inte åt någonting. Inte åt sorgliga filmer, lyckliga slut, glädje eller död. Inte åt någonting. Jag grälade med vänner, blev sårad till oigenkännlighet, och upplevde saker som skulle rubba vem som helst. Men jag grät aldrig. Inte en tår.

Trots att tårkanalerna torkat igen visste jag dock innerst inne att tårarna fanns kvar. Bakom fasaden. Det var inte så att jag fick fick kämpa för att hålla dem tillbaka, det var bara att jag satt min kropp under sån oerhörd kontroll att den aldrig skulle kunna lura mig till att gråta. Det var som att jag talat om för mig själv att jag måste vara beredd. Inte gråta nu. Var redo. För vad vet jag inte.

Farmor dog, morfar & mormor dog. Några kompisar trillade av pinn. Jag grät inte. Kanske inuti, men inget som någon kunde se. I decmeber 1993 föddes Hampus. Då hände något. Jag vet inte riktigt vad.

Med små trevande steg började jag öppna mig. Sakta sänkte jag garden för de vänner som valde att finnas i mitt liv. Jag insåg att jag hade en enorm rädsla för att bli sårad. Inte av dem utan i allmänhet. Jag hade stängt av känslorna när farfar dog just av den anledningen; jag var rädd.

Det har gått mer än femton år sen den där dagen då Hampus gjorde entré. Jag är fortfarande inte den som släpper på och storgrinar, men jag gråter ibland. T o m ganska ofta. Jag låter emellanåt tårarna välla fram och mjuka upp den jag blivit. Jag går på bröllop och snörvlar. Jag tillåter mig att sörja mina misslyckanden och tillkortakommanden. Jag smågrinar åt filmer, tv-serier och blogginlägg.

Pojken som bestämde sig för att bli vuxen har till slut insett att tårarna inte gör honom svag.

Kommentarer
Postat av: Mikkan

Typiskt killar att inte kunna gråta, men bra att du hitta dig själv och dina känslor.

2010-02-15 @ 09:29:31
Postat av: Nicke (fr Kungsholmen)

Fint skrivet och utlämnande.

Är du fortfarande singel?

2010-02-15 @ 11:55:47
Postat av: Anonym

Mikkan: Men nu kan jag ju gråta. Poäng?

Nicke: Hej. I´ll be singel 4 ever. Har jag insett.

2010-02-15 @ 14:39:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0