Nymodigheter?

Tjena. Jag kom nyss hem från ett ärende på stan.

Efter avslutad arbetsdag bar det iväg till Handelsbanken. Det skulle sättas in pengar eftersom jag inte kan hantera kontanter på fickan (jag bränner dem närmast tvångsmässigt). Inne på banken var det kö. Två kassor var öppna och de höll till min stora lycka på att lära upp ett par ytterst färska sommarjobbare vilket borgar för extra lång väntan. Den ena var en kille som var så provocerande långsam att jag funderade på om han verkligen klarar sig på egen hand när jobbet är slut. Han bara satt där och det kliade i hela min kropp när jag såg på honom. Jag fick lust att spontanråna honom. Våldsamt.

Jag gillar verkligen inte att vänta. Jag blir mörk inombords när jag köar på apoteket och liknande ställen. På den gamla goda tiden då postkontoren fortfarande fanns kvar drabbades min hjärna nästan av härdsmälta varenda gång det vankades paketuthämtning.

En person vars könstillhörighet jag efter stora svårigheter lyckades fastställa till kvinna adderade extra irritation.

Hon var (enligt min fördomsmall) klädd i klassisk Nackstasoutfit (pösig t-shirt från Jula, joggingbrallor, ring i örat, snaggad frisyr, grov hals- och armkedja etc) och hade ett mycket debilt ansiktsuttryck, för att inte tala om en ruggigt jobbig attityd som charmbonus. Hon försökte först tränga sig före i kön cirka tio nummer, vilket snabbt genomskådades av kassatjejen som tur var. Sedan försökte hon aktivt, på fullaste allvar, byta till sig mitt nummer som var tre nummer bättre. Rakt av ville hon byta vilket kändes udda. Jag blev sugen på att tipsa miffot i fråga om en kurs i grundläggande samhällskunskap för att hon skulle få en liten inblick i hur ett samhälle faktiskt fungerar.

Påväg tillbaka passerade jag en proffstiggare som amatörmässigt valt Ica-esplanad som sin tiggbas. Jag tror inte att utanför Ica är en så smart plats. Folk som kommer ut därifrån har redan bränt fett mycket pengar (stans dyraste mataffär) och de har nog ingen större lust att strö växelpengar omkring sig på en stund. Utanför Willys är nog ett säkrare kort skulle jag tro. Enkel matematik liksom. Tror jag.

Hursomhelst...

Han satt på knä och höll trovärdigt fram en hatt samtidigt som hans ansikte signalerade tjockt mycket elände och armod. Allt stämde in i bilden utom en liten detalj. Vid sin sida hade han ställt en oöppnad flaska Evian källvatten.

Vad ska man säga. Så jävla synd kan det inte vara om en kille som tigger knäna av sig och sedan väljer att lyxa till med dyrvatten. Då är det bluffvarning! Alltså en "äkta" tiggare hade hellre hämtat vatten i kanalen än att slösa en tjuga på en flaska Evian. Så är det bara. Måste vara.

Eller är det jag som inte hänger med längre?

Kanske är det helt naturligt att försöka hustla till sig fördelar (t.ex. köfördelar) utan att skjuta till något själv nuförtiden. Kanske är det också så att tiggarna gått och blivit varumärkeskänsliga och lite mer blingbling av sig generellt.

Kanske är det bara en del av den nya ekonomin? Kan det vara så?

Kommentarer
Postat av: Rååger

Det kanske är någon form av medvetenhet bland tiggarna. Att tigga med stil typ. Kan ev ha med ekonomin att göra.

2010-06-14 @ 22:38:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0