Sushi, kort, kontanter och tanter

Efter jobbet så var det dax för lunchinköp. Jag snubblade iväg till sushihaket på Sjögatan. När jag beställt och sticker fram kortet får jag en "överraskning". De tar inte kort! Alltså: Jag vet ju om att de inte gör det, men glömde bort det i förvirringen. Tjejen i kassan informerade stressigt att det finns en bankomat "borta vid Ica".

Hursomhelst: Jag börjar bli grymt trött på affärsinnehavare som inte accepterar kortbetalning. Det är barockt, det är gammalmodigt, det är bakåtsträvande. Okej, jag kan köpa att den lilla specialbutiken på tvärgatan, som har en kundbas på max en kund per kvartal, inte ser lönsamhet i att ligga ute med en månadskostnad för kortbetalsystem etc. Men nu snackar vi ett sushihak som omsätter typ två ton rå fisk, och ännu mera ris, per dag. Då är det provocerande.

Hur mycket kontanter kan en sushibar hantera? Sitter de på sedelbuntar när det är fikastund?

Väl vid bankomaten vid Ica så ställer jag mig i bankomatkön och gör följande iakttagelse:

I kön står fem personer varav tre är 75+. Inget ovanligt med det. Det som däremot är mindre vanligt är att tanten längst fram i kön är sprutsolad och har en marimekkokappa som ser väldigt väldesignad ut. Två tanter fram står en tant som ser allmänt dyr ut, och tanten framför mig bär Gucci-solbrillor, high-water-pants och typ pradapumps i guldigt snakeskin.

Bakom mig stod en powermamma och samtalade med sin whitetrash-väninna. Under mina fem minuter i kön lyckades jag urkilja frasen "och ja ba...", i deras samtal, cirka femtusen gånger.

Jag sprang med ett övertryck i skallen till sushistället och betalade.
Naturligtvis med ett leende på läpparna. Det är ju helg.

Kommentarer
Postat av: gudsonens morsa

För att vara lite seriös så är just kontanthanteringen ett stort problem i samhället. Massor av brottsliga pengar tvättas via kontathantering. Handelsanställdas förbund går ut med en kamapje som ställer frågan vad Hells Angels och din mormor har gemensamt.

För övrigt pratar E om att ringa gudfar. Min mobil har inte ditt nummer sedan jag för sjunde gången bytt mobil. Snälla ring!

2010-05-07 @ 18:00:48
Postat av: Karin Öhman

Jag håller med dig och gudsonens morsa. Det är ett otyg med företag som väljer att inte ha kortläsare. Ha en trevlig helg.

2010-05-07 @ 20:01:38
Postat av: Sofia

"typ pradapumps i guldigt snakeskin" Jag skrattar ihjäl mig!! :)

2010-05-14 @ 21:50:47
URL: http://mabinta.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0