Dom säger ju det...

Har suttit i möte hela dagen. Som regel hinner jag både vara hyfsat kreativ och samtidigt tänka på en del annat, någon typ av "split-vision". Under ett funderande så kom jag på mig själv med en ovana. Det är att jag i diskussioner emellanåt tar till den mycket godtyckliga frasen "dom säger" när jag vill befästa min ståndpunkt eller bara lägga lite mer tyngd bakom ett uttalande inom ett ämne där jag inte har tillräckligt god koll. För att det ska passa mitt eget sätt att leva och och samtidigt underbygga det med lite icke källredovisad vetenskap. Typ som i "dom säger att kaffe är bra för potensen", "dom säger att man inte behöver sova mer än fyra timmar per natt" eller "dom säger att om 400 år kommer män ha penisen under armen".

Nu till den stora frågan: Vilka fan är dom egentligen?

Jag vet att jag inte är ensam om det här. Hörde så sent som igår en karl som ringde till ett radioprogram köra samma grej helt ogenerat för att backa upp ett uttalande om vargar. Och han kom undan med det. Makalöst!

Jag inbillar mig att grejen är att det är omedvetet toksmart. Man blir aldrig, eller åtminstone väldigt sällan, ifrågasatt och om någon besserwissertyp skulle få för sig att börja käfta så kör man bara vidare med den flyktiga, men ack så effektfulla, "i någon dokumentär-kommentaren" för att befästa sin kunskap.

Det handlar inte om lögner. Inte alls. Det rör sig bara om lite undermedveten skarvning. Världen ligger upplagd som ett smörgåsbord för den som kan konsten att proffsskarva. Mumsfillibabba! Jag ska bli en kallblodig skarvare från och med nu.

By the way: Dom säger att man inte alls blir fet av att äta efter klockan elva på kvällen. Så jag säger go´kväll på er. Nu ska det njutas av smörgåsar och te samt någon sitcom framför tv´n.

Kommentarer
Postat av: Therese

Jag tycker du kan börja variera dig och köra den fina "Många med mig anser/tycker/säger..."



2011-10-11 @ 11:11:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0