Besvärjelse (i e-moll)

Du kommer resa dig och gå, du kommer lära dig mitt namn.
Det kommer tidvis att bli svårt, det blir kallt och åskan kommer gå.
Men jag ska gnugga dig varm, jag ska viska ditt namn.
du ska somna i min famn. Jag kommer älska dig då.

Och det kommer att bli tjat, och jag kommer säga nej.
Du kommer smälla i dörrar och skrika: Jag hatar dig.
Det blir många hårda ord när du sätter mig på prov,
för att se om jag står kvar. Jag kommer älska dig då

 

Och så kommer det en dag, när någon sliter ditt hjärta itu.
Du gråter på ditt rum, och jag undrar: Vad gör jag nu?
För den tröst som jag vill ge, den vill du inte ha.
Du kommer vända dig bort, du kommer be mig att gå.
Och jag, jag kommer älska dig då.

 

Du växer och blir stor, och en dag är du längre än jag.
Hittar nån annanstans att bo, det är tyst, ditt rum står tomt.
Jag ställer in nåt gammalt skräp, och blir sittande en stund
och tänker tillbaks. Jag kommer älska dig då.

Men det kommer alltid finnas de, som vill sätta dig plats.
Och de som vill tala om att du är ingenting värd.
Men då minns du vad jag sagt, och du vet att de har fel.
Du kommer inte höra på. Du kommer vända dig och gå.

 

Och jag ska följa dina spår, jag vill veta vad du gör och hur det går.
Och sen efter några år, sitter jag barnvakt så ofta jag får.
Och jag är stolt, kan du tro, stolt som få, när jag ser dig med de små.
Jag kommer älska dig då.

Och så en mörk och kulen höst, när din pappa är gammal och trött.
Då tar du dig tid, kommer över nån söndag med en flaska vin.
Du gör vinter på min gård, medan jag sitter och ser på.
och sen äter vi en bit. Jag kommer älska dig då.

 

Jag lägger handen mot din kind.
Mina läppar mot din panna.
Och jag viskar några ord som du inte kan förstå.
Men som ska skydda dig ändå.

 

Love u, son...


Kommentarer
Postat av: TJ

Fint. Jag snyftar. Kram.

2012-04-18 @ 00:57:01
Postat av: en granne en gång

Fyttihelve vad vackert sagt!

2012-04-18 @ 18:20:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0