Nästa gång: 50 spänn jämnt

Jag har det senaste året vid ett flertal tillfällen råkat ut för en mycket obehaglig företeelse som jag inte riktigt kan acceptera. Det har hänt såväl i taxibilar som på restauranger. Det jag avser är s.k mobila handenheter för kortbetalning.

Det som händer är att taxichauffören eller serveringspersonalen tar kortet, knappar in allt och räcker över handenheten för att man ska signera med sin kod. Tror man. Men de har lagt till ett moment. Innan man knappar in sin kod så ombeds man att slå in totalsumman. Alltså. De knappar in summan för resan eller käket och sedan ber de dig, face to face, att ge rejält med dricks genom att be dig själv skriva in summan. Jag irriterar mig. Det är fult. Att försöka snika till sig extra pluring för ett (oftast) mediokert genomfört lunchjobb eller en slentriankörning . Det kräver en gedigen snålräv, eller stenhård attityd, för att samvetslöst slå in den exakta summan och därmed ge nada i dricks.

Där står den platinablonda servitrisen och bränner hål i huden på dig med sin suktande dricksblick. Hon bevittnar när du missunnar henne några spänn extra. Den svettige taxichaffisen tittar ömsom i backspegeln, ömsom i ögonvrån, med sin pengasugna blick. Hujedamej. Jag ryser av obehag och lättare ilska. Ordet är: Skitstil! Hur har de mage att köra ett sånt tiggarsystem, när de utan att skämmas vrider extrakronor ur våra plånböcker för en vanlig lunchrätt eller en enkel transport. Det är en bedrift i sig.

Men kanske har jag misstolkat det hela. Kanske är det såhär det ska vara. Kanske är det inte, som jag tycker, frågan om ocker. De kanske bara ger en möjligheten att betala vad man tycker att det varit värt. Ska testa att slå in en femtilapp jämnt nästa gång. Ja, det ska jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0